Odzyskanie bazy danych – jak to zrobić?

Jak głosi powiedzenie – firmy dzielą się na dwa rodzaje: te, które robią kopie bezpieczeństwa i te, które będą takie kopie robić. Nie jest to niestety żart, a smutna i przede wszystkim niebezpieczna rzeczywistość. W ubiegłym roku kilka razy naprawialiśmy skutki zaszyfrowania lub uszkodzenia bazy danych systemów ERP. Sprawa jest prosta, o ile użytkownik programu zadbał o wykonywanie regularnych kopii bezpieczeństwa. Gdy takiej kopii nie ma, odzyskanie danych jest o wiele trudniejsze, a często wręcz niemożliwe.

Tymczasem jest kilka podstawowych zasad, które mogą uchronić przedsiębiorców przed utratą swoich danych i narażeniem się na niemałe koszty. Po pierwsze regularnie wykonywanie kopii baz danych, po drugie – umieszczanie ich poza serwerem, a najlepiej w ogóle poza miejscem pracy. Cóż bowiem przyjdzie z kopii danych, wykonanej na tym samym serwerze, który uległ awarii? A co w drastycznym przypadku np. pożaru lub powodzi, podczas których dyski zewnętrze z kopiami baz przechowywane w firmie, także ulegną zniszczeniu?

Idealnym, najbezpieczniejszym, najprostszym i wymagającym najmniej wysiłku rozwiązaniem jest automatyczne wykonywanie kopii baz danych i przechowywanie ich w chmurze. Dzięki temu nie trzeba na co dzień pamiętać o ich wykonywaniu, a ryzyko utraty samej kopii bazy jest zminimalizowane niemal do zera.

Automatyczne wykonywanie kopii można zdefiniować w systemach takich jak Comarch EPR Optima, Comarch ERP XL czy enova365. Można określić, co jaki czas kopia bazy ma się wykonywać i gdzie ma być zapisywana. Z kolei do przechowywania danych w chmurze służą rozwiązania takie jak Archiwizator Azure dla enova365 czy Comarch iBard. Są to narzędzia dostępne zarówno dla małych i dużych firm, zapewniające nowoczesne zabezpieczenia, szyfrowanie danych i stabilną pracę. Za zarządzanie chmurą odpowiadają firmy Microsoft (dla Archiwizator Azure) i Comarch (dla iBard) – czyli specjaliści w zakresie nowoczesnych technologii i rozwiązań dla bezpieczeństwa. Co więcej – rozwiązanie iBard jest dostępne dla każdej firmy, niezależnie od systemu ERP, jakiego używa.

A jak zacząć korzystać z tych narzędzi? Wystarczy skontaktować się z nami – jako Autoryzowany Partner zarówno Comarch, jak i Soneta, przeprowadzimy przez kilka niezbędnych kroków formalnych i pomożemy w skonfigurowaniu harmonogramu kopii bezpieczeństwa.

Zatem pozostając w klimacie powiedzeń, zachęcamy wszystkich przedsiębiorców, by zamiast postawy „Mądry Polak po szkodzie” wykazali raczej nastawienie „Lepiej zapobiegać niż leczyć” – i sięgnęli po sprawdzone, szeroko dostępne i przede wszystkim bezpieczne rozwiązania.