Pracownicze Plany Kapitałowe to wdrażany od 2018 roku dobrowolny system długoterminowego oszczędzania dla pracowników, którego celem jest gromadzenie dodatkowych środków finansowych na poczet przyszłych emerytur. Opiera się on na wpłatach z trzech źródeł – od pracodawcy, pracownika oraz z budżetu państwa. Program dostępny jest dla wszystkich osób zatrudnionych, podlegających obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnym i rentowym.
Od 1 lipca tego roku do programu mają przystąpić firmy zatrudniające od 20 do 49 osób. Oznacza to, że mają one czas na zawarcie umowy o zarządzanie PPK do 27 października, a na zawarcie umowy o prowadzenie PPK – do 10 listopada. W tym samym czasie do programu PPK przystępują także firmy zatrudniające od 50 do 249 pracowników – termin został dla nich wydłużony ze względu na epidemię Covid-19.
Z czym wiąże się wprowadzenie Pracowniczych Planów Kapitałowych dla firm, obsługujących kadry i płace w systemach ERP?
W przypadku systemu enova365, funkcjonalności do obsługi PPK są dostępne w ramach modułów kadrowo-płacowych. Umożliwia on ewidencję oświadczeń pracowników dotyczących wstąpienia, rezygnacji, zmiany wpłat na PPK, naliczanie i odprowadzanie wpłat, przepływ informacji do pracowników i instytucji finansowych czy prowadzenie i archiwizację dokumentacji o PPK. Zapewnia także obsługę procedur związanych z włączeniem do programu nowozatrudnionych pracowników i zmianę instytucji finansowej.
Podobnie rzecz ma się w systemach Comarch. W Comarch ERP Optima w module Płace i Kadry dostępne są funkcjonalności zapewniające podstawową obsługę PPK, podobnie jak w enova365. Dodatkowo jednak Comarch stworzył autorską aplikację Comarch PPK, która poza funkcjami ewidencyjnymi umożliwia poprzez API integrację z zewnętrznymi systemami kadrowo-płacowymi, a a także bezplikową wymianę danych z instytucjami finansowymi. Na ten moment taka bezpośrednia wymiana danych możliwa jest z AVIVA Investors Poland TFI, AXA TFI, TFI ALLIANZ Polska oraz Millennium TFI, a Comarch deklaruje, że lista ta będzie rozszerzana o kolejne instytucje.
Zatem przedsiębiorstwa przystępujące do PPK i korzystające z powyższych systemów nie muszą martwić się o to, czy będą miały odpowiednie narzędzia do obsługi tego programu.