Comarch Optima – lipcowa aktualizacja 2015.5.1

erp_logo_blueLipcowa aktualizacja oprogramowania Comarch to z jednej strony dostosowanie mechanizmów aplikacji do zmian, które pojawiły się m.in. w prawie podatkowym od 1.07.2015 r., zaś z drugiej – drobne zmiany w funkcjonalności i interfejsie, które mają ułatwić korzystanie z systemu ERP.

Poniżej, na przykładzie Comarch ERP Optima prezentujemy najistotniejsze zmiany, które niesie nowy upgrade. Bardziej szczegółowe informacje dotyczące lipcowej aktualizacji Comarch można znaleźć w dokumencie Comarch_ERP_Optima_2015.5.1.pdf.
W związku z aktualizacją, producent przygotował także kilka filmów przybliżających kwestie z nią związane – zapraszamy do oglądania:

Aby dowiedzieć się więcej na temat aktualizacji dla innych systemów ERP, zapoznać się ze szczegółowymi informacjami dotyczącymi opisywanych niżej aktualizacji, prosimy o kontakt pod numerem 12 634 05 44 lub przez e-mail: erp@polkas.pl.

PRZEGLĄD ZMIAN WPROWADZONYCH AKTUALIZACJĄ COMARCH ERP OPTIMA 2015.5.1

Zmiany Ogólne

Wprowadzone zmiany dotyczą następujących funkcjonalności:
– dodawania kolumn użytkownika na listach i formularzach,
– informowania o rozmiarze bazy danych oraz danych binarnych,
– wyświetlania nieaktywnych przedstawicieli na karcie kontrahenta,
– wyboru statusu czynnego podatnika VAT dla kontrahentów,
– możliwości wprowadzenia dodatkowego domyślnego konta księgowego pracownika/właściciela,
– seryjnego ustawiania kont księgowych.

Moduł HANDEL

  • W związku z obowiązującymi od 1.07.2015 r. zmianami w mechanizmie odwrotnego obciążenia VAT, wprowadzono odpowiednie aktualizacje dotyczące: towarów i ich sprzedaży oraz kontrahentów wraz z nadawaniem statusu „VAT czynny”.
  • Wprowadzono nową funkcjonalność polegającą na generowaniu faktury z wielu paragonów, a wraz z nią szereg funkcjonalności, pozwalających prawidłowo reprezentować zbiorczy dokument w różnych modułach systemu ERP.
  • Umożliwiono aktualizację ostatniej ceny zakupu na podstawie korekty wartości.
  • Dodano funkcję wyświetlania atrybutów binarnych i załączników na listach.

Moduł SERWIS

  • Największą nowością w tym module jest możliwość skorzystania z automatycznych zleceń cyklicznych na podstawie zdefiniowanego wzorca. Poza tym, wprowadzono możliwość automatycznego wypełniania czasu realizacji zlecenia informacjami pobieranymi wprost z terminarza.
  • Przyśpieszeniu pracy ma posłużyć również udostępnienie makr (znanych z szablonów SMS) dla szablonów e-mail: „Wartość zlecenia serwisowego” oraz „Nazwa urządzenia” na zleceniu serwisowym.

Moduł CRM

Najistotniejsze funkcjonalne nowości obejmują automatyczne generowanie przypomnień do zadań, wysyłane do klientów w formie powiadomienia SMS lub e-mail oraz wątkowanie wiadomości e-mail, polegające na definiowaniu własnych tekstów dodawanych do numeru wątku w formie przedrostka.

Moduł KSIĘGOWOŚĆ

  • Na planie kont księgowych wprowadzono możliwość ich zaznaczania. Formularz konta księgowego wzbogacono o parametr „Rozrachunek bez rozliczenia w K/B”, a w menu udostępniono przeprowadzanie operacji seryjnych. Nowością są też parametry „Zapisuj automatycznie zapis księgowy bilansujący się”, „Automatyczne rozliczenia i rozrachunki”, „Bez rozliczenia w K/B”.
  • Wprowadzono wszelkie zmiany, konieczne prawidłowego księgowania transakcji objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia.
  • Umożliwiono księgowanie zbiorczych faktur.
  • Wydruk historyczny środków trwałych wg grup na dany dzień jako zestawienie do bilansu.

Moduł KASA/BANK

  • Wprowadzono ułatwienia w seryjnym rozliczaniu zdarzeń z poziomu preliminarza płatności za pomocą funkcji „Rozlicz”.
  • Umożliwiono eksport do banku przelewów europejskich (SEPA) za pomocą usługi sieciowej.
  • Połączono rozliczenia z poziomu modułu Kasa/Bank z rozrachunkami w Księgowość/ Rozrachunki.
  • Z poziomu listy zapisów kasowych/bankowych dodano nowe wydruki: Zapisy raportu KH > Z dekretacją 3 i Zapisy raportu KH – MW > Z dekretacją MW 3, na których drukowane są pola Wystawił, Sprawdził i Zatwierdził.

PŁACE i KADRY

  • Zaktualizowano wskaźniki wg ostatnich danych statystycznych. W module „Płace i Kadry Plus”.
  • Dodano funkcjonalność umożliwiającą tworzenie grup typów składników.
  • W celu ułatwienia rozliczeń, dodano do programu poręczne narzędzie w postaci Kalkulatora wynagrodzeń, który może wyliczać kwoty brutto od podanych kwot netto (i odwrotnie) dla pracownika etatowego lub zleceniobiorcy.

Analizy BI

W raportach wzorcowych jako nowości pojawiły się:
– raport zatrudnienia na dzień,
– raport sprzedaży od dostawców,
– dodatkowe miary i wymiary,
– rabaty w sprzedaży,
– analiza wg serii dokumentu.

Poza wprowadzonymi nowościami, należy mieć na uwadze fakt, że w 2 lata po zakończeniu wsparcia dla systemu Windows XP przez jego producenta – firmę Microsoft, z uwagi na konieczność zapewnienia utrzymania bezpieczeństwa użytkowników, system Comarch ERP Optima również zaprzestaje oficjalnego wsparcia dla tej platformy, podobnie jak dla systemu Windows Server 2003.

Nie oznacza to oczywiście, że Optima nie będzie mogła funkcjonować w tych środowiskach, jednak należy pamiętać, że ewentualne problemy, mające m.in. wpływ na jej stabilność oraz bezpieczeństwo, które mogą pojawić się w przyszłości w wyniku współpracy z nimi, nie będą przez producenta mogły być rozwiązane. Jeżeli Państwa oprogramowanie Comarch działa wciąż jeszcze na tym systemie, prosimy o kontakt z Działem ERP firmy POLKAS, w celu sprawdzenia możliwości i warunków migracji na nowsze oprogramowanie firmy Microsoft.